Nog een kans voor Refuse / Reduce/ Rethink

De supermarkt blijft een bron van inspiratie voor verbeteringen op het gebied van duurzaamheid. Veel verpakkingen kan je langs de R-ladder leggen. Bij de sportvoeding verpakking van de Jumbo zijn er wel heel veel opties mogelijk. Onderstaande verpakking kwam ik tegen en het viel me als eerste op dat de verpakking slechts halfvol zit. Een korte gedachte over het verbeteren van de impact van deze verpakking:


1. Refuse. Is deze sportdrank te vervangen door een alternatief? Bestaat de Chocomel na afloop heeft eenzelfde effect (https://www.allesoversport.nl/thema/topsport/feit-of-fabel-chocolademelk-is-een-goede-hersteldrank/) alleen de impact van de zuivel is dan weer discutabel. Of met producten die al in huis zijn https://www.runnersworld.com/nl/voeding/recepten/a41002881/recept-zelf-sportdrank-maken/?

2. Rethink. Kan de sportdrank ook in een andere vorm aangeboden worden (zelfde product, maar andere vorm). Bijvoorbeeld in tablet vorm, die compacter te persen is, of in geconcentreerde siroop?

3. Reduce. Het verkleinen van de verpakking is bij deze wel een open deur, maar toch is die nog niet ingetrapt. Zoals je kan zien is de verpakking slechts voor de helft (!) gevuld. Onvoorstelbaar om dus zowel lucht als teveel plastic te vervoeren. Hierbij kan de hoeveelheid plastic gehalveerd worden en meer vervoerd per transport.
Een alternatief is een sluitzak van zachte kunststof, wat ook een reductie van kunststof heeft. Er is geen reden te bedenken om deze verpakking van een hoogwaardige harde kunststof te maken. De verpakking hoeft ook niet mee naar de sportschool; thuis kan de sporter de bidon vullen met een paar schepjes.
4. Re-use. Dat zou dan wel de enige reden zijn voor deze verpakking, mits de gebruiker het in de supermarkt kan bijvullen.
Welke verpakkingen zijn nog meer interessant?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *